Brev:
Baby tygger ikke maden - klar til vores mad?
3. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Baby tygger ikke maden - klar til vores mad?
Kære Helen.
Vi har din bog om mad, som vi, som jeg også tidligere har nævnt, er meget glade for, grundet dens kærlige tilgang til det at introducere fast føde til en lille mund og mave, der har været vant til - og tryg ved - moders mælk ved brystet.
Vores datter bliver nu 8 måneder om lidt og vi havde nær fået kaffen galt i halsen, da vi i vores "bibel" (din bog) nu læste, at hun kan få en halv bolle med ost!?
Det er ikke vores oplevelse, at hun på nogen måde er klar til det.
For at du kan hjælpe os bedst muligt, vil jeg lige give dig en status på hendes forløb i den kulinariske verden indtil nu.
Hun startede langsomt på skemad ved 5 1/2 måned og så har vi fulgt din bog, men med nogle ting er vi "en måned bagud", forstået på den måde, at hun fx ikke fik kylling før en måned efter hun "måtte" iflg. din bog, da jeg insisterer på økologi og ikke kunne skrabe økologiske kyllingefileter op, hvor vi bor.
Det samme med fx kødboller.
Vi har prøvet at give hende agurkeringe, flere gange, men hun gider dem ikke.
Hun har fået rugbrødsbjælker meget få gange, for en gang havde hun pludselig et kæmpe stykke i munden, som jeg med nød og næppe fik ud før hun slugte det og efter det fik vi ærlig talt modstand på det koncept, som forældre. Så det har vi ikke brugt siden.
(Det skal siges, at jeg havde seks bjælker, som jeg skiftede og vendte om, konstant og hun sad lige ved siden af mig, så der kunne nærmest ikke have været mere udskiftning i forhold til blødhed eller opsyn med hende.)
Hun har prøvet at sidde og suge saften af en melon, uden net - og hun har flere gange siddet med jordbær i de der frugtnet.
Hun gider konsekvent ikke havregrød, har prøvet det mange gange - og hun gider heller ikke flerkornsgrød, hvor der også er havregryn i.
Men det er det eneste.
Ellers har hun med glæde spist alt vi har introduceret og hun får øllebrød om morgenen, da hun ikke vil have havregrød.
Når hun spiser mos og kød nu, er det ikke længere blendet, men most og vi synes at hun sluger det, uanset hvor store klumper der er i.
Hun spiser alt slags grønt og "dine" kødboller, kylling, kogt torsk, torskerogn osv i mosen.
Hun kan også sagtens spise økologisk lasagne på glas, hvor der er rigtigt mange små runde pasta kugler i.
Men vi har meget svært ved at se skridtet fra der hvor vi er nu, til at kunne få en halv bolle med ost. Den må hun jo for Guds skyld ikke bare sluge :(
Vi synes ligesom vi mangler en bro, en overgang hertil.
Som du kan se, har vi fulgt din bog og er på mange måder "med" i forhold til at hun har prøvet at få det meste, du forslår undtagen ting i hånden som agurkeringe og rugbrødsbjælker.
Så - hvad gør vi nu?
Tænker vi fortsætter med grov mos og så tilsætter lidt ris fx. som yderligere tekstur.
Men hvordan lærer vi hende at tygge?
Skal vi bage nogle grøntsager i ovnen og give hende?
Her har vi også bare talt om, at de jo vil være bløde og hun pludselig kan sidde med et stort afbidt stykke i munden som vi ikke når at få ud før hun sluger det.
Ja, forældrenes angst for kvælning lyser ud af denne mail, det står jeg 100% ved :)
Som jeg også har skrevet før, kender vi desværre en, hvis lille barnebarn døde af en vindrue, så udover den vanlige "forældre kvælnings angst", har vi så også en erfaring der forårsager begrundet frygt .....desværre! :(
Vores gode venner har også din bog og sagde at deres søn, som nu er halvandet, konsekvent var en måned eller to "bagud" i forhold til bogen.
Så skal vi bare blive lidt ved 7 måneders maden endnu indtil ?
Tak :k)